Davač detonacija ili...

Moderators: BokeYGTi, elektronicar, milanovic986, pesadinac, letnjikovac

User avatar
Iggy
Posts: 194
Joined: Tue Nov 18, 2008 4:31 pm
Location: Banja Luka

Davač detonacija ili...

Post by Iggy »

Zadnjih dvadesetak dana imam problem sa paljenjem Lajke. Nekad upali odmah a nekad treba malo duže verglanje. Na compu mi se očitava greška P0327 i našao sam da je to Knock senzor ili u prevodu Davač detonacija. Interesuje me ima li neko ideju šta bi mogao da bude uzrok. Proljetos sam stavio novi akumulaor, a prije dva mjeseca davač ler gasa. Zvao sam servis kažu mi da to nije do davača detonacija nego da treba ispitati... Ujedno, kolika je cijena davača u Srbiji.

rascho
Posts: 1275
Joined: Wed Oct 31, 2007 1:43 pm
Automobil: Lada 112 1.5 16V
Location: Dugo Selo, Hrvatska

Re: Davač detonacija ili...

Post by rascho »

Otežano paljenje nije sigurno do knock senzora. Mislim da za paljenje i ne uzima informaciju sa knock senzora, jer on služi za detekciju detonacije kada motor radi, pa u s kladu stim može ecu pomaknuti vrijeme paljenja iskre. Glavni senzori kod paljenja auta su senzor bregaste i senzor radilice, ali naravno može biti i još puno toga drugoga uzrok lošem paljenju.

BTW. ako ti javlja P0327 konstantno, vjerojatno moraš ionako promijeniti knock senzor. On nije nešto naročito skup ni u Hrvatskoj.
Telefon je izumio Aleksandar Graham Bell 1875. godine...
kad ga je sklopio vidio je da ima dva propuštena poziva....
zvao ga je Chuck Norris...

User avatar
altinjanin
Posts: 3994
Joined: Mon Jun 09, 2008 2:19 pm
Automobil: lada 112 16v
Location: ZEMUN-ALTINA CITY

Re: Davač detonacija ili...

Post by altinjanin »

Mislim da je cena oko 12e-davac
...a trojke su Djuro sta?-Osnovne jedinice diverzantskih grupa..

ivan_lakcevic
Posts: 318
Joined: Thu Apr 01, 2010 7:07 pm

Re: Davač detonacija ili...

Post by ivan_lakcevic »

mene se recimo desava,da kad upalim auto(kad je hladan ujutro,upalim ga i 2-3sekunde stekce na 400-500obrtaja i onda popenje i normalizuje zvuk na 1400obrtaja,dok se ne zagrije....a ove prve 2-3sekunde neznam cime se prouzrokuju),a druga situacija je kad je auto na radnoj temepraturi ili je zagrijan a ne skroz,a nije hladan,ne pali iz prve,nego na prvo paljenje zavergla i kao da se upali i onda se ugasi na 2-3sekunde stekcanja,i tako zaverglam opet i upali normalno...neznam sta moze biti razlog,ali navikao sam...

User avatar
elektronicar
Posts: 1073
Joined: Tue Aug 17, 2010 7:05 am
Automobil: 2108 + 21093 +2109
Location: Beograd

Re: Davač detonacija ili...

Post by elektronicar »

Knosk senzor skoro nikada ne stradava osim ako se mehanicki ne osteti.
Desavalo se da majstori vade motor i rade nesto pa da pri montazi pretegnu sraf kojim je stegnut knock senzor i da posle prijavljuje tu gresku. Knock senzor se steze kilo kljucem prema radionickom uputstvu.
Ustvari knock senzor nije nista drugo nego parce pieco kristala kao iz decijih igracaka ili muzickih razglednica samo sto u ovom slucaju deformacije kristala salju impuls kompjuteru o "potresima" u bloku motora. Tako kompjuter na osnovu mikro deformacija u bloku motora dobija povratnu informaciju kada se desilo palenje u cilindrima u odnosu na palenje koje je kompjuter zadao i sad tu ako se te informacije ne slazu kompjuter to tumaci da je doslo do detonantnog sagorevanja (samozapalenja smese) pa pomera palenje na ranije.
Savremeni kompjuteri mogu pomerati ugao palenja nezavisno za svaki cilindar, tako da npr. neki cilindar bude na 10, neki na 12 a neki na 8 stepeni i sl.
Ako na tvom motoru nista nije dirano oko knock senzora onda najverovatnije i nije nista do njega samoga, trebalo bi proveriti da nije ostecena instalacija izmedju njega i kompjutera (bilo je slucajeva da misevi progrizu instalaciju).

Ako vizualnim pregledom nista ne utvrdis onda bi najbolje bilo krenuti redom od kontrole istrosenosti svecica pa dalje ... Naime, ako su svecice lose ili ako kablovi probijaju moze se dogoditi da se smesa ne pali u zadatom momentu nego u nekom drugom momentu pa to kompjuter tumaci kao detonantno sagorevanje i da usmeri na gresku "knock senzora" mada se ne radi o gresci na samom knock senzoru nego da kompjuter kaze da ima pogresnu informaciju (signal) dobiven sa knock senzora, a samim tim nas upucuje na to da nesto nije uredu sa palenjem.
Mozda nije losa informacija da kompjuter na hladnom motoru i pri hladnoj temperaturi usisanog vazduha koriguje ugao palenja na ranije palenje. Istorsene svecice mogu pri takvom ranijem palenju da ne daju varnicu izmedju elektroda nego da varnica preskoci na nekom drugom mestu i\ili da dodje do kasnjenja u palenju. Sto je zazor svecica veci to se varnica kasnije pojavi izmedju elektroda svecice jer je potreban veci probojni napon da se savlada vazdusni zazor, samim tim palenje je kasnije od projektovanog.
...
da ne davim teorijom ... :evil:
proveri kablove i svecice prvo pa ako se to pokaze kao ispravno onda sledi daljnje istrazivanje ... :angel

PS. kompresija motora se meri na hladno jer se tada moze uociti slaba kompresija. Varnici je mnogo lakse da preskoci na atmosferskom pritisku nego pri velikoj kompresiji, pa to moze dalje da upozorava da ako je na nekom cilindru oslabila kompresija ili se naceo ventil da dodje do takvih simptoma. Naravno da se zagrevanjem motora ti simptomi gube jer je i sama kompresija sve bolja ali nam ti mali simptomi na hladnom motoru mogu ukazivati na eventualni moguci razvoj dogadjaja pa nije lose premeriti kompresiju vec sada cisto radi informacije o trenutnom stanju. :!:

User avatar
stefanm
Posts: 391
Joined: Sun Jun 05, 2011 3:32 pm
Automobil: ford, lada

Re: Davač detonacija ili...

Post by stefanm »

lepo objasnjeno i potpuno tacno... kad kompjuter prijavi gresku na nekom senzoru, to neznaci da je taj senzor crkao. navodim primer iz licnog iskustva: na dijagnostici (nije lada, ali princip je isti) prijavljivalo je neispravan oxigen sensor (lambda). ispostavilo se da je na jednoj od 4 zice sto dolaze na njoj los kontakt. prevezano rednim spojnicama, resetovan komp, dijagnostika ponovo, greske nema.
PS samo da ispravim kolegu elektronicara- kompresija se meri iskljucivo na ZAGREJANOM motoru (radna temp), sa potpuno otvorenim leptirom gasa, kako bi se dobili tacni parametri
. potkrepljujem literaturom:
Pritisak na kraju takta sabijanja meri
se namenskim instrumentom koji beleži
najveću izmerenu vrednost crtajući lini ju na
malom kartonu sa označenim vrednostima.
Pri merenju kompresije klasičnim
instrumentom treba slediti sledeće korake:
1. Proveriti stanje startera i akumulatora
da bi se obezbedio odgovarajući
broj obrtaja tokom testa.
2. Zagrejati motor na normalnu radnu
temperaturu.
3. Skinuti sve svećice (kod dizel motora
brizgaljke ili grejače).
budalama uvek treba ustupiti "prvenstvo prolaza"

User avatar
vladista
Posts: 469
Joined: Sun Oct 03, 2010 6:32 pm
Automobil: Lada Niva 1.7
Location: Valjevo

Re: Davač detonacija ili...

Post by vladista »

A ja moju kompresiju merio na polu mlak motor,bez gasa i sa svim svecicama osim te gde se meri....ccccc ovi danasnji majstori nista neznaju...

User avatar
stefanm
Posts: 391
Joined: Sun Jun 05, 2011 3:32 pm
Automobil: ford, lada

Re: Davač detonacija ili...

Post by stefanm »

menjaj majstora...
budalama uvek treba ustupiti "prvenstvo prolaza"

rascho
Posts: 1275
Joined: Wed Oct 31, 2007 1:43 pm
Automobil: Lada 112 1.5 16V
Location: Dugo Selo, Hrvatska

Re: Davač detonacija ili...

Post by rascho »

Ne znam odakle ta fama da postoje stvari koje ne mogu crknuti? Postoje samo stvari za koje je mala vjerojatnost da crknu, ali sve crkava (pa čak i muzičke čestitke :)). To je kao loto, nije nemoguće dobiti sedmicu, samo je mala vjerojatnost. Ali eto meni već dva knock senzora crkla (plus jedan koji je bio neispravan čim sam ga kupio, pa ga odmah vratio), a na lotu još nisam dobio. Moglo bi se o tome rasplesti teoriju, ali moje najdraže objašnjenje je "Shit happens".
BTW. pošto sam i ja vjerovao da je teško da knock senzor crkne i ja sam prvo čistio kontakte, pa gledao ovo i ono, ali na kraju zamjena je riješila problem.
Ali kao što sam rekao, ne vjerujem da će zamjena knock senzora riještit problem sa paljenjem.
Telefon je izumio Aleksandar Graham Bell 1875. godine...
kad ga je sklopio vidio je da ima dva propuštena poziva....
zvao ga je Chuck Norris...

User avatar
vladista
Posts: 469
Joined: Sun Oct 03, 2010 6:32 pm
Automobil: Lada Niva 1.7
Location: Valjevo

Re: Davač detonacija ili...

Post by vladista »

Ja bih proverio senzor temperature-ne davac za skalu,nego senzor...

User avatar
elektronicar
Posts: 1073
Joined: Tue Aug 17, 2010 7:05 am
Automobil: 2108 + 21093 +2109
Location: Beograd

Re: Davač detonacija ili...

Post by elektronicar »

stefanm wrote:lepo objasnjeno i potpuno tacno...
PS samo da ispravim kolegu elektronicara- kompresija se meri iskljucivo na ZAGREJANOM motoru (radna temp), sa potpuno otvorenim leptirom gasa, kako bi se dobili tacni parametri
:)
korektno inace ali za specifican slucaj kao sto je ovaj da pojasnim;

ako malo prokrstarite internetom ili pregledate raznu literaturu pa cak i fabricka uputstva najcesce cete primetiti da se zahteva merenje kompresije na zagrejanom motoru, ponegde opet na hladnom motoru
ovo nije nista novo i ovakva diskusija se bespotrebno vodi po mnogim forumima
ono sto mozemo primetiti je da moraju biti usaglaseni nacini kontrolisanja kompresije prema podacima kako su mereni kod onoga ko je objavio propisan red velicine ocekivane kompresije; tako npr. ako je proizvodjac merio na zagrejanom motoru a vi merite na hladnom ispravnom motoru vi mozete ocitati instrumentom nesto niza merenja pa stoga je neophodno uskladiti da i vi merite bas onako kao sto je merio i proizvodjac :!:

sasvim je logicno da se materijali sire na toploti i da ce ocitavanja biti nesto veca na zagrejanom motoru nego na hladnom motoru

hajde sad da razmotrimo kad ce nam koje merenje biti znacajnije :!:
ako se proizvodjac zeli zastititi od nezeljenih reklamacija zahtevace merenja na zagrejanom motoru i propisace minimalnu dozvoljenu vrednost za ispravan motor
pored toga ako zelimo da merimo snagu motora na ispitnom stolu takodje cemo merenja vrsiti na zagrejanom motoru jer cemo tada moci izmeriti "maksimume" koje neki motor moze da daje

a kad su nam znacajni minimumi ???

zasto meriti na hladno u svrhu dijagnosticiranja neispravnosti ? :?

nama nije cilj dokazati maksimalno dobre strane nekog motora nego dovesti motor u stanje da pokaze svoje slabosti :!:

aluminijum se siri vise od gvozdja pa ce se pri zagrejavanju motora klipovi vise rasiriti od karika ili od bloka motora, isto tako posmatrano na glavi motora koja je od legure aluminijuma temperaturnim sirenjem glava ce se vise rasiriti od ventila, tj. smanjice se svi otvori na glavi motora vise nego sto ce se rasiriti ventili ili sicevi ventila koji nisu od aluminijuma

ako malo sad podjemo u teoriju hladnog klipa koji je manjih dimenzija dok je hladan onda ce rastojanje izmedju klipa i cilindra biti zaptivano karikom u vecem obimu nego kad se sam klip rasiri i bolje popuni prostor cilindra pa same karike imaju manju aktivnu povrsinu dihtovanja, a i same karike pri hladnom stanju imace veci zazor na mestu sastava nego pri zagrejanom motoru
slicno se desava i kod glave motora gde imamo razlicite materijale same glave motora i ventila pa se desavaju razlicita temperaturna izduzenja

:-x Razlog zasto ce ocitavanje kompresije biti vece pri zagrejanom motoru mozemo promatrati sa dva stanovista. Kao prvo klip (legura aluminijuma) siri se brze u jedinici vremena porastom temperature od sirenja bloka motora (ne uzimajuci ovde u obzir sirenje karika). Vecina "propustanja" u motoru je kroz mali zazor formiran krajevima karika u prostoru razmaka klipa i cilindra. Kako se klip siri tako se smanjuje prostor izmedju klipa i cilindra pa i samo "propustanje" se smanjuje. Drugi razlog zasto ocitavanje na zagrejanom motoru moze biti vece je sto se zagrejan motor moze verglati brze. Sto je okretanje motora brze to je krace vreme za koje se moze dogoditi "propustanje" komprimovanog vazduha kroz zazore. :-x

Pojedini proizvodjaci, kao sto je Bosch, na svojim kursevima skoro potpuno odbacuju upotrebu klasicnog merenja kompresije manometrima nego nas uce metodi merenja "propustanja" tj. "propustljivosti cilindara". Metoda merenja propustljivosti zasnovana je na guranju komprimovanog vazduha u cilindre i promatranju pada pritiska komprimovanog vazduha kojeg smo doveli u cilindre, al to je sasvim druga tema i zahteva ulazak jos dublje u teoriju. :roll:

sta je nama ovde cilj ? :?
ako nam je cilj uporediti podatke merenja kompresije sa fabrickim podacima - najbolje je meriti na zagrejano jer vecina proizvodjaca objavljuje parametre za zagrejano stanje
ako nam je cilj uporediti odsupanje izmedju kompresije cilindara - najverovatnije da je merodavnije merenja na zagrejanom motoru jer je pretpostavka da u eksploataciji motor duze radi kao zagrejan nego sto traje proces zagrejavanja

ali ako nam je cilj pratiti ekstremne razlike izmedju cilindara kao sto je u konkretnom slucaju kada se radi o problemu pokretanja hladnog motora onda nam je bas i cilj izmeriti na hladno jer je moguce izmeriti mnogo vece razlike u kompresiji cilindara medjusobno sto dobrom strucnjaku moze ukazivati na potencijalno razvijanje nekog mehanickog problema i pre nego sto sam problem evoluira i postane lako uocljiv :!:

moje iskustvo sa merenjem kompresije bilo je da sam u vise slucajeva merenjem na hladno dobijao veliko odstupanje u kompresiji medju cilindrima (dok se na istim vozilima pri merenju na zagrejanom stanju ta razlika smanjivala do zanemarljivih granica) i bio sam u pravu sto se tice ranog dijagnostikovanja problema, sve to kasnije potvrdjeno je otvaranjem motora i premeravanjem delova

mozda su vasa iskustva drugacija

najverovatnije da medju onima koji ovo budu citali ima i strucnjaka koji su bolji od mene

mozda (nenamerno ili slucajno ) neko na ovoj temi moze da razvije polemiku izmedju merenja kompresije na hladno i merenja na zagrejano ali o tome ima jako mnogo diskusija po raznim forumima i obe strane su iznosile uvek svoje argumente za i protiv o cemu se svi mozemo posvedociti ako malo proguglamo internetom ili uporedimo razlicita uputstva iz literature

generalno stefan je u pravu za merenje na zagrejanom motoru, u konkretnom slucaju ja znam zasto sam ja preporucio da se izvrsi merenje kompresije na hladnom motoru i zaista ne bih voleo da se kroz ovu temu nepotrebno raspravljamo o tome :lock

Procitati pazljivo svaku rec mog prethodnog posta, ovde kopiram:
PS. kompresija motora se meri na hladno jer se tada moze uociti slaba kompresija. Varnici je mnogo lakse da preskoci na atmosferskom pritisku nego pri velikoj kompresiji, pa to moze dalje da upozorava da ako je na nekom cilindru oslabila kompresija ili se naceo ventil da dodje do takvih simptoma. Naravno da se zagrevanjem motora ti simptomi gube jer je i sama kompresija sve bolja ali nam ti mali simptomi na hladnom motoru mogu ukazivati na eventualni moguci razvoj dogadjaja pa nije lose premeriti kompresiju vec sada cisto radi informacije o trenutnom stanju. :!:

User avatar
stefanm
Posts: 391
Joined: Sun Jun 05, 2011 3:32 pm
Automobil: ford, lada

Re: Davač detonacija ili...

Post by stefanm »

ne ne i ne...elektronicar, ja tebe veoma dobro shvatam sta je sustina merenja kompresije na hladnom motoru. teorije koje razvijas donekle jesu tacne (kako se koji metal na odredjenoj tempreaturi siri, da ne kazem deformise), ali ja sam uvek protiv onoga sto su preporucili proizvodjaci, konstruktori, inzinjeri ili ko god vec, a ima daleko vece znanje i od mene i od tebe zajedno. dakle, ja jos uvek nisam cuo da neki proizvodjac preporucuje merenje kompresije na hladnom motoru. merenje kompresije kao postupak se vrsi iskljucivo kako je propisano i ne treba da se vrsi izvan nacina koji je preporucen, pogotovu za dijagnostiku nekih drugih nedostataka na motoru, bas zbog toga sto moze dati pogresne parametre i navesti na neosnovanu sumnju da je nesto u kvaru. navodim primer: merenje kompresije na hladnom motoru, pogorovu zimi, sa slabijim akumulatorom, moze dati tako lose vrednosti kompresije, da se covek lako moze upustiti u remont motora. uostalom, 99%eksploatacije motora se vrsi na radnoj temperaturi, tj kada je motor zagrejan, tako da bas na zagrejanom motoru i treba vrsiti odredjena merenja. sad sta ce se vise siriti ili skupljati na odredjenoj temperaturi, to je vec u domenu tumacenja svakog majstora ponaosob,ali generalno, vazno je pridrzavati se onoga sto je konstruktor predvideo za taj auto. slozices se da nisu ni inzinjeri bili glupi pa da nisu probali da mere kompresiju na nekom motoru koji je hladan, pa koji je zagrejan, pa pregrejan i td.takodje su vrsena i testiranja koji se metal kako ponasa na odredjenoj temperaturi, pa je sve to proracunato i dati su podaci o odstupanjima ocitanih vrednosti u odgovarajucim uslovima. kazes aluminijum (klipovi) ce se siriti vise od bloka, pretpostavka je da blok nije od aluminijuma- ja pitam sta ce biti kad je i blok aluminijumski? kod tebe su iskustva jasno pokazivala vece razlike merenja na hladno... na zagrejanom motoro drasticno manje. nije mi jasno sta je taj vozac mogao da primeti na motoru ako su razlike bile zanemarljive. uostalom da ne duzim dalje, probacu da uprostim: coveku sa oboljenjem srca kad je u mirovanju necete dijagnostikovati nista, a kad se zagreje, potrci, zamori- rezultati rada njegovog srca su daleko ocigledniji. posedujem literaturu kako se tumace rezultati izmerene kompresije kod auta, tj tumacenja rezultata kod merenja kompresije, kad to proucite, vidi se jasno da merenje kompresije na hladan motor je -suvisno. navodim jos jedan primer samo, koji svedoci o tome da se uvek treba pridrzavati onoga sto je predvideo proizvodjac- konstruktor auta. bio covek na obuci za auto mehancara u renomiranoj firmi u inostranstvu. polemika je bila o tome kakvo ulje sipati u motor- zimi i leti. i kaze covek zimi u jedan motor na -15 stepeni spiano ulj 15/40 u drugi 5/30. prikaceni manometri, startovani motori. kod prvog pritisak (radni) postignut za 3 sek od startovanja, kod drugog za 0,5 sek od startovanja. sto ce reci, prvi motor od momenta startovanja pa do postizanja pritiska se oko 3 (tri) okrece bez podmazivanja. drugi je taj period prosao za pola sekunde. znaci redje ulje- brzi pocetak podmazivanja, sto i jeste tacno. e sad sta se desava kad se oba motora zagreju na radnu temp tj 90c. koliki ce pritisak ulja biti kod prvog, a koliki kod drugog? koje ulje sipati? dilema ostaje zauvek.. pozzzzz
budalama uvek treba ustupiti "prvenstvo prolaza"

User avatar
bruyoni
Posts: 3556
Joined: Wed Mar 14, 2007 5:54 pm
Automobil: Lada 112 1.5 16v
Location: NS
Contact:

Re: Davač detonacija ili...

Post by bruyoni »

Ko što Stefan kaže kompresija se po pravilu meri na zagrejan motor, na hladan motor se meri gubitak pritiska pomoću kompresovanog vazduha. Ja još nisam video da neki proizvođač preporučuje merenje na hladno, to su u glavnom majstori smislili da se ne opeku.

Što se tiče razlike viskoznosti 5W30 i 10W40 na radnoj temperaturi ona je pri normalni uslovima i u ne tropskoj klimi zanemarljiva, oko 4 centistoka pošto je temperaturni uticaj na viskoznost ulja daleko izraženiji pri niskim temperaturama. Tipa 5w30 i 15w40 se na nuli razlikuju za oko 1000 cSt dok već od 60 stepeni razlika ne prelazi 10 cSt

User avatar
stefanm
Posts: 391
Joined: Sun Jun 05, 2011 3:32 pm
Automobil: ford, lada

Re: Davač detonacija ili...

Post by stefanm »

ja sam naveo 15/40 kao primer, ali neretko sam susretao auta sa povecanom potrosnjom ulja u kojima vlasnici (da bi istu smanjili) sipaju ulja tipa 10/60, 20/50,20/60 i sl.e sad treba razmisliti koliko vremena ulju te gustine treba da bi stiglo iz kartera, recimo do bregaste.. svo to vreme (u verglanju, ili cak u pocetku rada)- ti delovi motora se okrecu tj vrsi se trenje bez podmazivanja, sto znacajno skracuje njihov radni vek. cilj mi je bio da ukazem na problematiku oko toga- kako izabrati od dva zla, ono manje. pozzz
budalama uvek treba ustupiti "prvenstvo prolaza"

User avatar
djape1977
Posts: 7047
Joined: Sun Jan 27, 2008 12:34 pm
Location: Beograd

Re: Davač detonacija ili...

Post by djape1977 »

ispravan motor ima ujednacenu kompresiju na svim cilindrima topao ili hladan svejedno. ako ima razlike, motor je u problemu. naravno da su na hladnom motoru razlike izrazenije.
kada i zasto se meri kompresija (preciznije pritisak u cilindrima) na hladnom motoru?
otezano startovanje hladnog motora. ako recimo dva od 4 cilindra imaju znacajno smanjenu kompresiju motor jako tesko pali a i kad upali u prvih nekoliko sekundi ili minuta ima los i nemiran rad. topao radi dobro mirno jer se kompresija ujednaci odnosno razlike se smanje.
da, tacno je da motor provede 99% svog veka radeci zagrejan ali morate priznati da je odvratan osecaj kad se ujutru pitate hoce li upaliti i kad zbog dugih verglanja crkavaju akumulatori i anlaseri.

kolike razlike su dozvoljene? ako motor u potpuno ispravnom stanju pokazuje recimo 10 bara po cilindru, iz prakse kazem da dok ne dodje do toga da jedan ili dva klipa pokazuju ispod 8, razliku necete ni primetiti. ako su ocitavanja recmo
10
9
9.7
8.8
motor ne treba dirati.

ako je recimo
7.8
8.8
9.5
9
taj je vec zreo za remont
j***** auto bez kardana

Post Reply